100 dage med Enhedslisten i Furesø

Folketingskandidat for Enhedslisten i Nordsjælland, Mai Villadsen, og medlem af Folketinget og Enhedslistens miljø- natur, familie og forbrugerordfører, Øjvind Vilsholm, lagde op til debat i Café Rucola i Farum Kulturhus onsdag d. 24. oktober.  Emnet var “100 dage med Enhedslisten”, det debatoplæg, som Enhedslistens folketingsgruppe for nyligt har udarbejdet. Oplægget indeholder 100 konkrete og realiserbare samfundsændringer, som vi vil gennemføre, så snart vi har mulighed for det.

De 100 punkter er stadig forslag, og derfor var det glædeligt, at 22 mennesker mødte op i Kulturhuset og var med til at sætte deres ideer i spil og befrugte Folketingsgruppens udspil.

Mai Villadsen er 26 år gammel. Hun er folketingskandidat for Nordsjælland, og hun har en fortid fra den jyske hede, som hun selv udtrykte det. Erhvervsuddannelserne er noget af det, der ligger hende særligt på sinde, for det er en katastrofe, at mange af dem, der går på de meget nødvendige og meget omtalte erhvervsuddannelser, ikke kan få en praktikplads!

Mai talte desuden for, at Statens Uddannelsesstøtte, der ikke har været pristalsreguleret i mange år, og som siden Helle Thornings regeringstid allerede er blevet ca. 5000 kr. mindre pr. år, skal forbedres. Fra sin fortid som aktiv i elevråd ved hun, at mange unge, der ikke har velhavende forældre, har svært ved at få råd til at uddanne sig.

Øjvind Vilsholm, tidligere byrådsmedlem i Furesø Kommune, har nu siddet i Folketinget et halvt år. Han talte bl.a. for, at vi skal have sat en stopper for social dumping, og at vi skal sikre et godt og sikkert arbejdsliv. For at de fattigste i Danmark ikke skal blive endnu mere socialt udstødt, skal dagpengene forbedres og den såkaldte fattigdomsydelse skal fjernes.

Øjvind talte desuden for, at det skal gøres mere enkelt at producere og bruge solceller og geotermisk energi.

Efter oplæggene blev der åbnet for debat og forslag. Blandt de forslag, der kom frem, var:

• Et kommunalt reparationsværksted.
  • Integrationsydelsen bør sættes op
  • Bistandsklienter skal aflønnes ordentligt og ikke tvinges ud i ydmygende, ulønnede “job”.
  • Kapitalflugten skal stoppes!