Iran-solidaritet Enhedslistens offentlige møde 9. marts 2019

I år er det 40 år siden, det iranske folk gik på gaden og protesterede mod Shahen. Khomeini kom som bekendt til magten, og hvis man havde demokratiske forhåbninger til ham og præstestyret, blev disse hurtigt druknet i vold, undertrykkelse og henrettelser. Præsterne slog hårdt, ubønhørligt og blodigt ned på ngo´er og på politiske partier.

Khomeini dekreterede blandt andet, at kvinder skulle tildækkes og ikke skulle have erhvervsarbejde. Desuden blev det næsten umuligt for kvinder at få skilsmisse, at være sammen med mænd, de ikke var gift med, og den offentlige transport blev opdelt i mande- og kvindezoner, for blot at nævne enkelte aspekter af kvindeundertrykkelsen.

Men Irans kvinder har ikke ladet sig knægte, fortalte menneskerettighedsaktivisten, Nahid Riazi, på Enhedslistens Iran-høring 9. marts i København. Kampen mod tvangstilsløring er for Irans kvinder blevet symbolet på kampen mod diktaturet. Overalt i Iran ser man kvinder, der offentlig smider deres slør og vifter demonstrativt med det til stor jubel for tilskuerne. På et velbesøgt møde i København 9. marts blev undertrykkelsen i Iran og kampen mod den belyst.

Du kan læse mere på Facebook under  Iran Solidaritet. Ud over Nahid Riazi talte bl. a. Pernille Frahm og Michael Hertoft, og musikgruppen Karavan spillede.