Kurdistan – Drøm Eller Virkelighed

“Kurdistan- drøm eller virkelighed?”

Offentligt møde med Ibrahim Benli fra Enhedslisten i november 2019

Du kan finde plancherne fra Ibrahims foredrag her:

Kurdistan Drømmen Eller Realitet Enhedslisten FuresØ 05 11 2019

Ibrahim fortalte vidende og medrivende om kurdernes situation: Kurderne er den største befolkningsgruppe i verden uden eget land. De er fordelt på Tyrkiet, Iran, Irak og Syrien, hvor de i årtier er blevet undertrykt og nægtet basale demokratiske rettigheder. I Irak og Syrien er det lykkedes at skabe kurdiske selvstyreområder, men disse har været under voldsomt pres bl.a. af Islamisk stat og senest på grund af tyrkisk invasion i Afrin.

Kom og hør om den historiske baggrund for kurdernes frihedskamp i sidste 100 år samt kurdernes kamp om kvindefrigørelse samt den nye samfundsmodel, som kurderne i Syrien fik etableret, såkaldte “demokratisk konføderalisme”

Ved mødet fik vi blandt andet svar på følgende spørgsmål:

Hvorfor er kurderne den største nation uden land?

Hvordan er kurderne forskellige fra de andre folkeslag i regionen og hvordan er de ens? – religion, kultur, sprog, politik, militært

Hvad er forskellene politisk og kulturelt mellem de kurdiske befolkninger i Iran, Tyrkiet, Irak og Syrien?

Hvordan går det med drømmen om Kurdistan? – hvem har den politiske ledelse?

Er der en samlet strategi for det kurdiske folk eller i hvor høj grad er det afhængigt af det land det drejer sig om?

Kan man i det hele taget tale om et samlet kurdisk folk og en samlet kurdisk sag?

Ibrahim Benli er projektleder i Holbæk Kommune, kommunalbestyrelsesmedlem i Herlev og folketingskandidat for Enhedslisten i Københavns Omegn.

Arrangør: Enhedslisten FuresØ

Fredag d. 20. december 2019 var der støttekoncert for Rojava (de kurdiske områder i det nordlige Syrien). Her er lidt billeder fra aftenen i Pumpehuset, der viste den brede danske opbakning til kurdernes sag: